Sunday, May 25, 2008

Sambal belacan babu

Awu..ada jua resepi saya selitkan dalam blog saya ani. Sambal belacan babu saya ani masuk jua kategori inspirasi hidup ni :p
Mungkin resepi ni simple saja tapi saya tetap ingin berkongsi dengan anda semua salah satu masakan babu yang menjadi favourite saya.

Bahan-bahannya:

- Bawang putih & merah (samada di tumbuk halus atau di kisar)
- Cili/Lada kisar
- Air asam jawa
- Belacan (belacan batu marang nyaman)
- Gula & ajinomot secukup rasa

Cara-caranya:

Air asam jawa, lada kisar dan belacan di gaul dalam satu mangkuk sampai sebati. Semua bahan-bahan ani gunakan secukup rasa, jangan kurang jangan lebih.
Panaskan minyak di kuali/belanga (pastikan api tidak terlalu kuat) then tumis bawang kisar tadi sampai naik bau. Lepas tu masukkn campuran air asam jawa/lada kisar/belacan tadi. Masak sampai pecah minyak then masukkan ajinomoto dan gula secukup rasa.
Saya biasanya makan sambal ni cukup dengan nasi dan telur dadar plang saja.
Selamat mencuba! :)

No comments: