Tuesday, May 27, 2008

Anda ingin bahagia dalam hidup?

Di sini ada beberapa langkah ataupun tips yang ingin saya kongsikan pada anda bagaimana untuk anda merasa bahagia dalam hidup anda sehari-hari. Saya cuma mampu memberi langkah-langkahnya saja terpulang pada anda untuk mempraktikkan nya ataupun tidak. Pilihan sentiasa berada di minda anda :)

- Hargai diri sendiri. Jadikan kelemahan anda sebagai kekuatan dalam mencapai apa saja matlamat anda dalam hidup.

- Maafkan orang lain. Biasakan diri anda untuk memaafkan orang lain walau sebesar mana pun kesalahan orang itu. Memberi maaf dengan ikhlas dapat membersihkan hati anda dari segala getaran yang negatif.

- Jangan berdendam. Bersihkan lah hati anda dari dendam. Ianya hanya akan merosakkan jiwa dan fikiran anda. Lepaskan lah segala dendam dan berilah kemaafan. Dendam yang bertahun-tahun tersimpan bukan saja merosakkan jiwa anda bahkan juga akan menimbulkan penyakit seperti darah tinggi dan sebagainya.

- Beristighfar lah selalu. Istighfar bukan hanya ketika membuat kesalahan bahkan setiap masa. Sedangkan Nabi Junjungan kita tetap beristighfar walaupun Baginda tahu Baginda adalah maksum (terpelihara dari dosa). Istighfar juga dapat membersihkan hati kita dan meneutralkan gelombang yang negatif.

- Berbaik sangkalah selalu. Kita hendaklah berbaik sangka pada Tuhan. Jangan kita cuba sekali-kali untuk menyalahkan takdir andai di timpa musibah. Allah S.a.w sudah berfirman yg bermaksud: "..boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi kamu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagi kamu, Allah Maha Mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
Al-Baqarah ayat 216.

- Jangan hidup dengan masa lalu. Masa lalu anda tiada kaitan dengan masa sekarang. Apa yang anda buat hari ini lah yang akan menentukan masa depan anda nanti.

- Senyum lah selalu. Senyum lah dengan senyuman yang ikhlas. Andai anda tidak mampu tersenyum, tonton lah video2 lucu, dengar lagu2 ceria dan buat sesuatu yg anda suka.

- Buatlah kebaikan kepada orang lain. Anda akan merasa suatu kepuasan yang tidak dapat di gambarkan dengan kata-kata. Yang penting anda ikhlas melakukannya.

- Berdoa pada Tuhan agar di beri ketenangan jiwa dan fikiran. :)

No comments: