Sunday, August 17, 2008

Tampil Friendly And Approachable


Merasa nervous pada saat kita bertemu dengan orang yang baru kita kenali adalah normal. Jika anda tidak pandai mengawal perasaan nervous itu anda boleh melakukan beberapa kesilapan kecil hingga anda boleh di anggap pelik dan aneh. Di sini ada beberapa cara ringkas yang ingin saya kongsikan pada anda:

* Kenali body language mereka yang baru anda kenali.

Ianya sangat penting bagi anda untuk menyesuaikan diri dengan mereka. Pernah kah anda mengalami apabila anda melihat orang yang anda tidak kenali tetapi tiba-tiba saja anda merasakan perasaan yang kurang senang dari mereka? It's all about mind power. Minda mereka menghantar signal ataupun getaran frequency yang mereka tidak menyenangi diri anda. Di sini lah body language memainkan peranan.

Apa yang anda perlu lakukan ada untuk bersikap terbuka. You need to project openness. Antara contoh open body language adalah:


- pasang wajah yang ceria.
- tanamkan pemikiran positif dalam minda anda.
- berdiri tegak tanpa tangan bersilang.

- kaki yang lurus dan tidak bersilang.
- lean forward seolah-olah anda berminat dengan mereka.


Andai anda mengesan mereka yang mempunyai body language yang tertutup, cuba jauhi mereka melainkan anda mampu mendekati dan menarik minat mereka untuk berbual dengan anda.


* Mood yang positif dan ceria.


Jika anda berada di dalam mood yang ceria dan gembira, automatically minda anda akan menghantar isyarat yang positif kepada mereka yang ingin mendekati diri anda. Jika anda berada di dalam mood yang kurang baik, cuba tersenyum walaupun sedikit. InsyaAllah senyuman anda akan memberi impak yang positif kepada mereka yang berada di sekeliling anda.

* Eye contact.


Eye contact amat penting jika anda ingin memulakan perbualan. Cuba pandang mata mereka saat berbual. Eye contact merupakan kunci kepada komunikasi yang berkesan. Kurangnya eye contact pada saat anda berbual menandakan yang anda seorang yang kurang self-confidence. Ianya juga akan membuatkan mereka merasa anda tidak berminat dengan perbualan tersebut.


* Komunikasi yang menarik.


Cuba ajak mereka untuk bercerita tentang diri mereka. Tanyakan tentang hobby mereka dan apa yang ingin mereka capai dalam hidup mereka. Perbualan sebegini akan membuka lebih banyak pintu komunikasi.


Jangan mencelah saat mereka sedang asyik berbual kecuali jika benar-benar perlu. Cuba jadi pendengar yang setia dan ikhlas untuk mendengar perbualan mereka. Ketulusan dan keikhlasan anda dalam berkomunikasi akan membuatkan mereka tertarik pada diri anda. Mereka mungkin akan bertanya tentang diri anda pula. :)

No comments: