Thursday, August 21, 2008

Kemalasan & Cara Menghindarinya

Kemalasan akan membantutkan progress diri anda tidak kira secara fizikal, mental, spiritual dan emotional. Di sini ada tiga faktor yang mendorong kepada kemalasan.

1) Procrastination ataupun suka melengah-lengahkan sesuatu pekerjaan. Ini akan melemahkan semangat anda dan ianya akan mendorong kepada kemalasan.

2) Keraguan
. Anda meragui kemampuan anda untuk membuat sesuatu perkara.
Anda rasakan diri anda tidak cukup bagus dan hilang self-confidence lalu anda malas untuk melaksanakan perkara tersebut.

3) Sikap negatif
seperti membuang masa dan mendahulukan perkara yang kurang berfaedah seperti seorang pelajar yang mengutamakan menonton televisyen dari mengulangkaji pelajaran. Sikap negatif ini lah yang akan mengundang kepada procrastination dan kemalasan.

Antara cara-cara untuk menghindari kemalasan:


- Buat satu plan harian dan list kan kerja-kerja yang perlu di selesaikan pada hari tersebut. Tetapkan masa tertentu. Mulakan seawal nya.


- Elakkan menghadap tv ataupun internet di awal pagi. Dahulukan apa yang tertulis pada plan harian anda.


- Keep busy! Sibukkan diri anda dengan kerja-kerja yang perlu di selesaikan. Kalau boleh, dengar muzik yang ceria dan menarik!


- Isikan masa yang terluang dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membaca buku, mendengar ceramah motivasi, berkumpul dengan teman-teman dan berbincang mengenai topik yang berfaedah.


- Jaga ketrampilan dan kebersihan diri. Pastikan anda mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari dan jangan berlengah-lengah untuk mandi.


- Motivasi kan diri anda selalu. Tetapkan matlamat dan cita-cita anda untuk berjaya. Atur strategi untuk mencapai matlamat tersebut.


- Jadilah individu yang bersemangat dan berfikiran positif. Buatlah apa yang terbaik untuk diri anda.

"Discover Something You Love Doing..
And Then Become Obsessed With It.."

No comments: