Thursday, August 21, 2008

Kehidupan

Kehidupan adalah sebuah perspektif. Ianya bukan di nilai dan di lihat dari segi baik atau buruknya kehidupan itu, berjaya ataupun tidak, positif ataupun negatif. It is how we choose to look at things that makes the different!

Seorang remaja perempuan merasa tertekan lalu mengadu kepada sahabat baiknya.
"Setiap hari ibu ku asyik berleter saja. Ada saja perkara yang membuatkan dia marah tidak kira pada awal pagi, tengahari, petang dan malam. Aku tak boleh hidup terus menerus macam ini. Aku boleh jadi gila. Lain lah kau..setiap hari kau boleh tergelak ketawa. Ibu kau tak macam ibu aku."

Si sahabat tadi tetap kelihatan lalu tersenyum sambit mengusap bahu temannya itu.
"Ibu aku sama saja seperti ibu kau. Dari pagi hingga ke malam ada saja yang di bebelkannya".

"Aku tak percaya lah. Aku tak pernah pun tengok kau bersedih pasal tu".

Si sahabat senyum lagi.
"Aku tak pernah melihat kemarahan ibu sebagai satu tekanan bagiku. Ianya cuma lumrah hidup dan naluri seorang ibu yang ingin kan kesempurnaan di dalam sesebuah keluarga. Aku terima ibu aku seadanya. Bersabarlah. Doakan yang terbaik buat ibumu juga dirimu".

'Ya Allah..Ampunkan lah segala dosa-dosaku serta dosa kedua ibu bapaku. Engkau rahmati lah mereka berdua seperti mana mereka telah menjagaku semenjak dari aku kecil lagi. Amin.'

No comments: