Tuesday, August 12, 2008

Bunga Motivasi


Motivasi itu ibarat sekuntum bunga yang perlu di jaga, di siram dan di baja. Andai di biarkan begitu saja, ianya akan layu di telan masa.

Pada saat semangat motivasi kita berkobar-kobar, kita sering menulis kata-kata motivasi lalu melekatkannya hampir di semua sudut bilik. Namun setelah beberapa ketika, kata-kata semangat itu seakan-akan hilang fungsinya. Memandang kata-kata tersebut seakan tidak memberi apa-apa lagi suntikan motivasi ke dalam diri anda. Mengapa ini terjadi?


Seperti saya katakan tadi, motivasi perlu di bajai. Bukan sekadar membaca kata-kata semangat sekali sehari bahkan anda perlu membacanya berkali-kali dalam sehari.

Kita juga perlukan booster motivasi seperti:

- menghadiri ceramah-ceramah motivasi
- membaca buku-buku motivasi
- mendengar kaset motivasi sekerapnya
- mengambil iktibar dari mereka yang telah berjaya
- bergaul dengan mereka yang bermotivasi tinggi dan sebagainya.

Saya teringat semasa zaman saya di sekolah menengah. Setiap hari bunga motivasi saya di sirami dan di bajai oleh kata-kata nasihat dan semangat dari ayah saya setiap kali dia menghantar saya ke sekolah.

Kata-kata ayah saya itu sudah ter'set' di dalam minda dan jiwa saya hinggakan semangat saya untuk belajar sentiasa berkobar-kobar. Saya tidak pernah kenal apa itu stress dan penat lelah. Alhamdulillah, berkat nasihat dan motivasi yang saya terima dari ayah saya, semangat saya tidak pernah padam sehingga saya dapat melanjutkan pelajaran saya ke luar negara. Alhamdulillah.

Bagi para pelajar, jangan biarkan bunga motivasi anda layu dan kering begitu saja. Di zaman dunia tanpa sempadan ini, bahan-bahan motivasi terlalu mudah di dapati. Ceramah-ceramah motivasi di adakan di sana sini. Buku-buku dan kaset motivasi pula berjurit di kedai-kedai buku. Malahan, di zaman internet ini, banyak laman-laman web motivasi tersedia di sana sini. Ianya terpulang pada kemahuan diri anda sendiri!

Salam motivasi dari saya :)

No comments: