Saturday, August 9, 2008

Simple step to Lucid Dreaming Part 1

Sudah lama saya tidak menulis tentang ilmu dan sains minda. Pada artikel saya yang terdahulu, saya ada menyentuh tentang Lucid Dreaming. Andai anda belum membaca artikel tersebut, boleh lah klik di sini.

Bagi anda yang ingin mengalami pengalaman Lucid Dreaming, di sini saya sedia kan langkah mudah ataupun exercise bagaimana untuk mendapatkan Lucid Dream.

Langkah Pertama : Dream Log/Journal.


Langkah pertama adalah untuk melatih minda kita mengingati setiap mimpi yang kita alami. Oleh itu kita kena ada satu buku catatan untuk membuat Dream
Log/Journal.
Kenapa kita perlukan Dream Log/Journal tersebut? Dalam website Attracting Your Goals, Raymond ada menyatakan "average people can only remember their dream within 7 seconds after he/she wakes up".

Untuk membuat Dream Log/Journal, anda hanya perlu sediakan sebuah notebook kecil dan sebatang pen yang di letakkan berdekatan dengan tempat tidur anda. As soon as anda terjaga dari tidur, anda tanyakan pada diri anda adakah anda bermimpi? Jika ya, terus tuliskan apa mimpi anda. Tuliskan apa saja yang anda ingat tidak kira dari segi kejadian, bunyi, warna ataupun perasaan yang anda alami ketika berada di dalam mimpi tersebut. Just write something!

Andai anda tidak dapat merecall mimpi anda, jangan putus asa. Dengan latihan sebegini, InsyaAllah minda kita akan mudah ingat apa yang kita mimpikan. Sesekali kita perlu membaca Dream Log/Journal tersebut sebagai satu affirmasi yang anda memang ingat semua mimpi anda.

Langkah Kedua : Dream Sign.


Selepas anda memcatat mimpi anda, kini anda perlu meng'analisa' tanda-tanda yang terdapat dalam mimpi tersebut. Ini bukan bermakna kita menafsirkan mimpi. Untuk pengetahuan anda, minda kita dapat berfungsi mencari jawapan ataupun solution pada sesebuah masalah yang kita alami.
Jika sebelum tidur anda membuat affirmasi yang anda inginkan sebuah jawapan kepada certain masalah, insyaAllah dengan izin Tuhan, minda kita akan memberi jawapan tersebut melalui tanda-tanda ataupun vision di dalam mimpi. Itulah salah satu fungsi Lucid Dreaming.

bersambung..

No comments: