Monday, June 2, 2008

Meditasi lagi

Meditasi antara salah satu seni untuk merehatkan tubuh kita mentally dan spiritually. Ia adalah salah satu ilmu yang seharusnya di ajarkan dan di praktikkan oleh kita terutama sekali dalam mengharungi hidup yang hectic dan mencabar ini.

Di dalam Islam, cukuplah saya katakan meditasi ini adalah satu seni untuk kita bertafakkur dan berzikir. Meditasi yang di ikuti dengan zikir akan menghasilkan satu outcome yang lebih hebat!


Meditasi boleh di lakukan di mana saja asalkan dapat memenuhi 'syarat anda' untuk melaksanakan meditasi.

Antara yang perlu dalam meditasi :


- Memakai pakaian yang longgar, bersih dan wangi.

- Tempat yang bersih dan selesa hatta di bilik tidur anda sendiri.


- Suasana yang tenang dan nyaman tanpa ada gangguan bunyi. Waktu yang selalu di sarankan adalah di sepertiga malam selepas menunaikan solat tahajjud :)


- Posisi duduk yang betul dan selesa, bersila dengan meluruskan tulang belakang ataupun duduk di kerusi dengan kaki menyentuh lantai juga dengan tulang belakang yang lurus (tegak).

- Sekiranya anda selesa bermeditasi dengan mata terbuka, cari titik fokus/objek yang sesuai dengan anda dan tumpukan pada objek tersebut sepanjang bermeditasi. Andai anda selesa dengan memejamkan mata, fokus kan pada teknik pernafasan anda.


- Andai anda hilang fokus dan anda mula terganggu dengan 'chatter2' dalam fikiran anda, cepat-cepat kembali fokuskn kepada pernafasan anda. Cuba untuk merelaxkan diri serelax yang mungkin.


Beberapa seni bermeditasi:

Candle Meditation
Relaxing Meditation
Meditation and Imagination

Meditation and Sound

Meditation to overcome Negative Emotion

Walking Meditation

Healing Visualization

Chakra Meditation
Flower Meditation

Meditation and Affirmation

Meditation and chanting (dengan berzikir)

..dan pelbagai lagi seni meditasi yang boleh anda buat dengan kreativi anda sendiri!

No comments: