Monday, June 9, 2008

Adat Berkawan

Persahabatan adalah sesuatu yang perlu dalam di dalam hidup kita. Mungkin fungsi seseorang sahabat itu tidak banyak namun ianya tetap perlu di dalam hidup kita. Tahukah anda, kejayaan yang anda akan/telah capai sedikit sebanyak di pengaruhi oleh orang sekeliling anda?


Kali ini saya ingin memperkatakan sedikit perkara tentang adat berkawan. Dalam persahabatan, selain kejujuran dan keikhlasan, apa yang penting adalah 'give and take'. Persahabatan yang sejati itu tidak akan terjalin andainya anda atau sahabat anda seorang yang 'selfish' ataupun 'siuk sendiri'.

Niat kita bersahabat juga mesti ikhlas. Bersahabat lah dengan niat yang betul. Dengan niat untuk mencari keredhaan dari NYA. Mungkin susah untuk mencari sahabat yang sejati, tapi tahukah anda, untuk mencari sahabat yang sejati, anda sendiri kena jadi sahabat yang sejati terlebih dahulu?

Anda nak cari sahabat yang memahami tapi anda sendiri bukan seorang yang memahami? Atau anda nak sahabat yang mengambil berat tentang diri anda tapi anda sendiri tidak suka mengambil berat tentang sahabat anda?

Hukum alam sudah menyatakan 'likes attract likes'. Bahkan dalam Al-Quran telah menyatakan orang yang baik hanyalah untuk orang yang baik begitu juga sebaliknya. Banyakkan lah berdoa pada Tuhan agar di kurniakan sahabat baik yang akan membawa anda kepada kebaikan.

Andai anda sudah di temukan dengan sahabat yang baik, bersyukurlah dan berdoalah kepadaNYA agar persahabatan itu berterusan dan di redhai olehNYA jua.

Semoga persahabatan kita juga akan membawa lebih banyak kebaikan. Amin!

Salam persahabatan yang ikhlas dari saya.. :)

1 comment:

Unknown said...

..Hari engkau memarahi aku,
aku melakar di atas pasir.apabila angin datang,pasir akan terkambus.
sebagaimana aku harap dari kesan marahmu,tidak akan kekal terlakar dalam hatiku.
Hari ini aku melakar di atas batu,supaya kemuliaan hatimu,
untuk memaafkan aku akan kekal
dalam hatiku.sebagaimana lakaran aku ini tidak akan hilang,walau pun di tiup angin. "aku hanya ingin mengingati kemaafanmu,dan aku ingin melupakan kekasaranmu"..